صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۸۲
گفت‌وگوی صبح صادق با معاون بهداشت و درمان دانشگاه بقیة‌الله(عج)

آماده  هر  شرایطی هستیم

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

جنگ زیستی با منشأ نامعلوم. اگرچه شبیخون فرهنگی و جنگ نرم،‌ به راه رفتن مورچه در سطحی سیاه در شب تاریک تشبیه شده است، در تشبیه جنگ زیستی هم باید همین را گفت؛ اما این بار وضعیت متفاوت است؛ اینجا دیگر منشأ و منبع تهدید هم مشخص و قابل پیگیری نیست. با ورود به شرایط تهدید زیستی، قرارگاه پدافند زیستی در سطح نیروهای مسلح، هماهنگ با دولت تشکیل و شعبات این قرارگاه تا سطح نیروها نیز گسترش پیدا کرده است. دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌اللّه(عج)، به عنوان قطب علوم پزشکی در نیروهای مسلح، یکی از مراکز علمی پیشرفته کشور در حوزه ویروس‌شناسی و جنگ زیستی است. اما موضوع کرونا فقط در بحث مطالعات در این دانشگاه خلاصه نشده و بیمارستان اول کشور در حوزه درمان، یعنی بیمارستان فوق تخصصی بقیه‌اللّه الاعظم(عج) نیز درمان بخشی از مبتلایان به این ویروس را بر عهده گرفته است. در ادامه با «دکتر حسین خطیبی» معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌اللّه(عج) در زمینه خدمات این دانشگاه به گفت‌وگو نشسته‌ایم. وی پزشک عمومی و متخصص طب سنتی است.

آقای دکتر، ابتدا بفرمایید ماجرای کرونا در بیمارستان بقیه‌اللّه(عج) به چه شکل بوده است؟

چهارشنبه 30 بهمن بیماری با نارضایتی از خدمات بیمارستانی در قم به تهران مراجعه کرد و با هماهنگی‌هایی که داشت در بیمارستان بقیه‌اللّه(عج) بستری شد؛ البته وی عضو خانواده نیروهای مسلح نبود. وزارت بهداشت بعد از اینکه تست کرونای این فرد مثبت اعلام شده بود، با بیمارستان‌های تهران تماس گرفت و پیگیر محل بستری جدید این بیمار شد که در نهایت، در تماس با بیمارستان بقیه‌اللّه(عج) و بیان مشخصات به بیمارستان، اعلام کرد تست کرونای این فرد مثبت اعلام شده است. این بیمار به علت وخیم بودن وضعیتش به آی‌سی‌یو منتقل شده بود و وقتی متوجه مثبت شدن تست کرونا شدیم، بلافاصله کارکنانی که مرتبط با وی بودند، مطلع شدند و اقدامات پیشگیری انجام شد و ضدعفونی مراکزی که وی حضور داشت، انجام شد و بخش ام‌بی‌سی بیمارستان برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شد.

ضدعفونی بخش‌ها و ایجاد امکانات محافظت فردی برای کارکنان انجام شد، بلافاصله مدیریت بحران بیمارستان فعال و جلسات قرارگاه پدافند زیستی، به ریاست فرمانده دانشگاه، برگزار شد و از روز سوم اسفند فعالیت‌های قرارگاه پدافند زیستی آغاز به کار کرد، از طرفی مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه هم موظف شد کیت‌های تشخیصی کرونا را تهیه کند؛ البته این کیت‌ها هزینه بالایی داشت. مقرر شد تست کرونا از کارکنانی که مرتبط با این فرد بودند، گرفته شود که در نتیجه دو نفر از کارکنان تست‌شان مثبت درآمد. فرد مبتلا هم که در آی‌سی‌یو بستری بود، به علت وخامت وضع فوت کرد.

ما تا روز پنجشنبه ۷۰ نفر بیمار مشکوک به کرونا را در بیمارستان بستری کردیم که البته ابتدا در بخش ان‌بی‌سی با ۲۶ تخت این کار شروع شد و بعد با افزایش مراجعان که هم از نیروهای مسلح بودند و هم از مردم عادی از سایر بیمه‌ها، بخش اورژانس زنان و مردان را هم به این بخشی اضافه کردیم.

 

احداث بیمارستان صحرایی در محیط پردیس بقیه‌اللّه(عج) در صورت ابتلای افراد بیشتر هم امکان‌سنجی شده است؟

این در جلسه قرارگاه پدافند زیستی مطرح شد و رأی نیاورد و بنا بر این شد که اگر مراجعه‌کنندگان افزایش پیدا کردند، یکی از یال‌های بیمارستان را برای این کار به مرور تخلیه کنیم و به مبتلایان به کرونا اختصاص دهیم و تعداد تخت‌ها را برای این بیماران افزایش دهیم؛ یعنی برای هر نوع شرایطی سناریوهای لازم در مجموعه پیش‌بینی شده است.

 

در سایر مراکز و بیمارستان‌های شما چه وضعیتی برقرار است؟

  دانشگاه مراکزی را در تهران دارد که بیمارستان بقیه‌اللّه(عج)، بیمارستان قلب بقیه‌اللّه(عج) در جماران، بیمارستان نجمیه، بیمارستان شهید شکری و درمانگاه زیرمجموعه آنهاست که در این مجموعه‌ها نیز اقدامات لازم برای جلسات مدیریت بحران و اقدامات اجرایی آماده‌سازی آموزش انجام گرفته است. در بیمارستان قلب جماران تست کرونای یکی از پزشکان همکار مثبت شد که به بیمارستان بقیه‌اللّه(عج) در بخش مخصوص منتقل شد و ما بنا داریم که تمام مبتلایان به ویروس کرونا را متمرکز در همین مجموعه بقیه‌اللّه(عج) بستری و درمان کنیم.

 

وضعیت سایر مراکز درمانی سپاه به چه صورت است؟

سایر مراکز درمانی سپاه زیرمجموعه دانشگاه بقیه‌اللّه(عج) نیستند و لذا آمار دقیقی از آنها ندارم؛ اما با توجه به اطلاعاتی که کسب کردیم، می‌دانیم مراکز درمانی سپاه‌های استانی و بهداری نیروی زمینی سپاه اقدامات بسیار خوبی را در کنار وزارت بهداشت دارند؛ از جمله اینکه بیمارستان علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) استان قم یکی از اصلی‌ترین مراکز بستری بیماران مبتلا به کرونا در قم است که خدمات خوبی را به بیماران در این استان ارائه می‌دهد.

به عنوان آخرین سؤال با توجه به اینکه متخصص طب سنتی هستند، لطف کنید بفرمایید بهترین راه پیشگیری برای مقابله با این ویروس در زمینه تغذیه چیست؟

بر اساس قواعد طب سنتی ویروس کرونا طبعی سرد و خشک دارد و برای مقاومت بدن در مقابل ابتلا به این ویروس نیاز است که در تغذیه طبع به سمت گرم و تر برده شود که شناخت طبع مواد غذایی از طریق جست‌وجو در اینترنت به راحتی قابل انجام است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات